Es veia a venir
Es veia a venir. Després de dies i dies de sentir la
cantarella que les autonomies tenien la culpa del desgavell en què es troben les finances públiques de l’Estat,
ha arribat la clatellada: cal reduir dràsticament, diuen, la despesa en sanitat
i educació, que justament són competències traspassades a les comunitats
autònomes. L’estat decideix un retallada de tants i tants milions, traspassa el
problema a les comunitats i després se’n renta les mans. Molt bonic i molt
fàcil.
Però no és ben bé així, dirà algun càndid. L’Estat ha
donat idees de com fer-ho. És cert que les ha donat, però les seves receptes
són el paradigma d’allò que no s’hauria de fer mai, i no s’hauria de fer perquè
és indefensable, injust, regressiu i contraproduent. Si hi ha menys diners, es
podria arribar a entendre una reducció temporal de les remuneracions del
personal docent, si la reducció afectés de manera equitativa totes les
remuneracions de tot el personal de tota l’administració. Cosa que no és el
cas, perquè, pel que sembla, alguns són més iguals que d’altres, i hi ha qui
encara no s’ha assabentat de la que està caient.
Si la situació és d’emergència, fins i tot es podria
arribar a entendre que es demanés al professorat una major dedicació horària
lectiva. Però el que no es pot fer de cap manera és que, amb l’excusa de la
manca de diners, s’amuntegui l’alumnat i se l’aboqui al fracàs escolar. Alguns
dels “suggeriments” del Ministeri en aquest sentit fan posar el pèls de punta.
Tot i que al Col·legi tenim clar que no ens hem de posar en
el camp laboral, que no ens correspon, trobaríem lògic que les organitzacions
sindicals s’oposessin també a una major càrrega horària lectiva. I ho
entendríem perquè des de sempre els docents no han deixat mai la feina al lloc
de treball quan s’acaba la jornada laboral, sinó que per responsabilitat
professional s’han endut la “feina a casa”, sigui perquè el compliment dels
terminis d’avaluació i preparació de classes ho exigeixen, sigui perquè el
docent no deixa mai de ser-ho, i continua formant-se i preparant les classes
fins i tot quan és festa o està de vacances. És
molt injust que hi hagi tanta
gent que confon les hores de classe a l’aula amb la jornada laboral, i no
s’adoni que això és tan equivocat com pensar que el futbolista només treballa
els 90 minuts setmanals del partit, o l’actor les dues hores diàries de la
representació teatral.
El més trist de tot aquest tema és, com hem dit, que
l’Estat es vol rentar les mans del problema i talla dràsticament el flux de
diners cap a les comunitats autònomes, cosa que previsiblement obligarà el
nostre Govern a fer això que eufemísticament en diuen “ajustos” i que entraran
en contradicció amb les premisses que hem apuntat més amunt. Aquest problema és
molt més acusat en el cas de Catalunya, que arrossega des de l’inici de
l’autonomia una insuficiència financera que és absolutament injusta, i que com
a Col·legi de Catalunya tenim l’obligació de denunciar.
Cal no oblidar que l’any 1981, quan es van fer els
traspassos d’educació, l’escola pública, com la sanitat pública, tenia al
nostre país unes dimensions inferiors que a la resta d’Espanya, perquè aquí, si
més no a les ciutats mitjanes i grans, qui mínimament podia es pagava una mútua
i una escola privada.I les dotacions econòmiques inicials es van calcular
d’acord amb el cost efectiu del servei en el moment del traspàs, que aleshores
era molt petit. Molt aviat l’escola pública va començar a créixer per dues
raons: primer perquè la Generalitat la va catalanitzar i en va elevar el
nivell, i segon perquè el cost de l’ensenyament privat es va convertir en
prohibitiu quan les escoles religioses van haver de contractar professorat
seglar. Aleshores, com que a la Generalitat de diners no li’n van venir pas
més, va iniciar un procés d’endeutament, que amb tants pocs anys d’existència,
ha originat una bola immensa. Més endavant, amb els concerts de la privada, la
injustícia es va pal·liar una mica, però encara continua.
Mai no es publica el cost per habitant de l’educació a
Catalunya. I no es publica perquè el que rep Catalunya per càpita és
escandalosament baix per les raons que hem esmentat abans i també perquè el pes
de la concertada és més elevat, i també perquè hi ha un segment no negligible
d’escoles privades sense subvenció, malgrat que els seus usuaris també han
pagat impostos com tothom. Si tant s’omplen la boca els centralistes de la
igualtat dels espanyols, que l’Estat atribueixi a cada comunitat autònoma la
mateixa quantitat per habitant. I després, si a alguna com unitat autònoma no li
surten els números, que l’Estat miri cap a una altra banda. Però ara no. Ara la situació és insostenible,
i no es pot permetre que l’administració catalana imposi noves retallades
mentre no s’aconsegueix que l’Estat solucioni aquesta flagrant desigualtat de
tractament.
El professorat es troba enmig d’aquest joc sinistre i tenim tots els números per
rebre per totes bandes. No podem fer grans coses per escapolir-nos i evitar que
ens toqui el rebre, però si més no, hem
de procurar no perdre la dignitat ni permetre que ens facin combregar amb rodes
de molí. ¿Encara es pot estalviar una mica en ensenyament? Ho dubtem, però si
encara hi hagués algú que es passés de llest i tingués alguna canongia, millor
suprimir-la, perquè no es pugui usar per refregar-nos-ho per la cara i per
desacreditar la nostra professió.
El problema amb què es troba la nostra administració, si
es veu obligada a reduir la despesa, no és fàcil. Ens trobarà al seu costat en
la defensa d’un tracte fiscal just a Catalunya que eviti la temptació de
retallar encara més el pressupost
destinat a l’educació. Però ens trobarà al davant si claudica davant les
exigències de l’Estat i, amb el pretext de la manca de diners, intenta atemptar
contra la qualitat del nostre sistema educatiu, que ja no pot deteriorar-se
més.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada